30 marca w siedzibie Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach odbyła się konferencja poświęcona roli SCWEW w edukacji dzieci niewidomych i słabowidzących w placówkach ogólnodostępnych. Konferencję swoją obecnością zaszczyciła Pani Minister Marzena Machałek, która w swoim niezwykle ciepłym i serdecznym wystąpieniu, podkreśliła znaczenie i aktualność omawianej tematyki.
Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 9.00. Po powitaniu zgromadzonych gości przez Pawła Kacprzyka, prezesa Zarządu TOnOS Laski oraz Elżbietę Szczepkowską, dyrektor OSW Laski, Pani Jolanta Nawrocka oraz Pani Justyna Ilczuk odczytały list Dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji Pana Tomasza Madeja. Następnie miało miejsce wystąpienie Lidera SCWEW Laski Doroty Gronowskiej, która omówiła sytuację edukacyjną dzieci z niepełnosprawnością wzrokową w Polsce. Na zakończenie swojego wystąpienia Pani Dorota Gronowska zaprosiła wszystkich na trzecią, podsumowującą pracę SCWEW Laski konferencję, która odbędzie się już 15 czerwca 2023 roku.
Następna prelegentka, Pani doktor Małgorzata Paplińska, zaintrygowała wszystkich tematem swojego wystąpienia: „Czytać albo nie czytać; oto jest pytanie. O czytaniu dotykowym pisma Braille’a w kontekście potrzeb i kompetencji uczniów z niepełnosprawnością wzroku – doniesienia z badań i praktyki pedagogicznej”. Omówione zostały między innymi świadomość fonologiczna dzieci w kontekście umiejętności czytania, wyniki badań behawioralnych, wyniki badań fMRI czyli badania w skanerze, proces nabywania kompetencji komunikacyjno-informacyjnych i inne zagadnienia, rozpatrywane w kontekście roli zasobów i informacji, jakie eksperci i specjaliści Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą mogę wnieść do szkół i przedszkoli ogólnodostępnych.
W dalszej części konferencji dr Małgorzata Walkiewicz-Krutak podzieliła się z zebranymi refleksją odnośnie zastosowania wyników funkcjonalnej oceny widzenia w przygotowywaniu indywidualnych dostosowań edukacyjnych dla uczniów słabowidzących. Odpowiedziała między innymi o sytuacji uczniów z zaburzeniami adaptacji do zmiennych warunków oświetleniowych, uczniów z zaburzeniami w zakresie spostrzegania głębi, uczniów z zaburzeniami funkcji okoruchowych w kontekście pisania i czytania, interpretacji ilustracji i map, czynności życia codziennego.
Następnie mogliśmy usłyszeć głos praktyka, w tym wypadku mamy licealistów z niepełnosprawnością wzrokową. Głos zabrała Pani Monika Świerczyńska, temat wystąpienia: „Szkoła specjalna (specjalistyczna) czy ogólnodostępna – z doświadczeń rodzica”. Pani Monika jest mamą dwóch chłopców, którzy na etapie liceum zdecydowali się na szkołę ogólnodostępną. Poruszana przez Panią Monikę problematyka dotyczyła szeroko rozumianej integracji czy nawiązania wzajemnych relacji przez wszystkich uczniów w klasie zróżnicowanej, ale też dostępności do podręczników brajlowskich, podkreślała konieczność posługiwania się zapisem brajlowskim w odniesieniu między innymi do nauki matematyki, ale również zwracała uwagę na niezbędne umiejętności posługiwania się nowymi technologiami między innymi w przypadku przedmiotów humanistycznych i dostępnością do urządzeń elektronicznych jak na przykład urządzenie QBraille. Warto wspomnieć, że dostępność do nowych technologii i urządzeń uczniów z niepełnosprawnością są jednym z priorytetów funkcjonowania wypożyczalni specjalistycznych centrów wspierających edukację włączającą.
Kolejny głos w tej dyskusji to głos Zespołu Fundacji Prowadnica, Pani Mai Sobiech, Pana Dawida Pieper, Pani Moniki Kaźmierczak. Młodzi ludzie wskazywali na konieczność dialogu z nauczycielami w sytuacji wyjścia ucznia ze szkoły specjalistycznej do szkoły ogólnodostępnej, plusach i minusach funkcjonowania/uczenia się w szkole specjalistycznej i ogólnodostępnej na bazie doświadczeń Zespołu Fundacji Prowadnica. Przedstawicielki i Przedstawiciel Fundacji podzielili się z nami swoimi doświadczeniami edukacyjnymi a także szeregiem inicjatyw, których celem jest m.in. budowanie, utrzymywanie i rozwijanie relacji w środowisku młodych niewidomych na drodze do samodzielności, w szczególności przy pomocy nowoczesnych technologii.
W dalszej części konferencji wystąpili następujący prelegenci:
Pan Piotr Dziuba, ekspert SCWEW Laski „Kształcenie zawodowe szansą na samodzielność”. W trakcie tego wystąpienia Pan Piotr omówił m.in. kwestię tego, jak kadra szkół branżowych, ale również kadra SCWEW może pomóc wszystkim uczniom, w tym osobom z niepełnosprawnościami, efektywnie kreować własną ścieżkę edukacji i kariery zawodowej.
Pan Krzysztof Koc OSW dla Dzieci Niewidomych w Laskach „Sport w życiu osób niewidomych i słabowidzących”. Pan Krzysztof omówił szeroko rolę sportu jako środka wychowawczego, terapeutycznego, wzmacniającego, integrującego, uspołeczniającego. Przedstawił również najnowsze wytyczne odnośnie adaptacji dyscyplin sportowych czy roli SCWEW we wspieraniu rozwoju sportowego osób z niepełnosprawnością.
Pani Martyna Drabik-Dziedziczak OSW dla Dzieci Niewidomych w Laskach w swoim wystąpieniu „ Rola zajęć rewalidacyjnych muzycznych w kształceniu dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową” podkreśliła znaczenie roli edukacji muzycznej wszystkich osób, gdzie dozowane tak różnymi drogami i sposobami doświadczenia muzyczne mogą nie tylko wzbogacić życie osoby z niepełnosprawnością wzroku, ale też mogą stać się przestrzenią, w której uczeń będzie mógł przekroczyć granicę własnego »ja« i wyzwolić swój świat wewnętrzny oraz pobudzić ciekawość świata zewnętrznego.
Konferencję zakończył pokaz filmów przygotowanych przez zespół SCWEW Laski, były to wywiady ze specjalistami i uczniami OSW Laski.
Osoby, które chciałyby się zapoznać z materiałami z konferencji, a także wiadomościami na temat struktury i aktywności SCWEW Laski, zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej wydarzenia https://scwew.laski.edu.pl/dostep-do-nagrania-z-konferencji/ oraz do śledzenia strony projektu: https://scwew.laski.edu.pl/.
Konferencja zorganizowana była w ramach projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” realizowanego w II Osi priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”. Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty.







